בריאות

היפרדות בטנית אחרי לידה

גם לך קופצת בליטה, באזור הבטן ,בזמן קימה מהמיטה? בזמן אימון? את מסתובבת עם בטן של חודש חמישי חצי שנה אחרי הלידה? כ 60-80% מהנשים יחוו בהיפרדות בטנית אחרי לידה. כיצד מאבחנים ואיך מתמודדים? הכל במאמר הבא.
היפרדות בטנית אחרי לידה
היפרדות שרירי הבטן אחרי לידה
ייתכן ויש לך היפרדות בטנית, או בשמה המקצועי DRA-Diastasis Recti Abdominis

היפרדות בטנית - הינה תופעה המתרחשת בהריון. זהו, מצב בו שריר הבטן הישר בטני הימני והישר בטני השמאלי מתרחקים זה מזה והלינאה אלבה (הקו הלבן, שאגב הופך לחום בהריון ומופיע על פני העור כפס חום) ,רקמת החיבור, המחברת בניהם, נמתחת. במצבים חמורים הלינאה אלבה נמתחת עד כדי קרע.
התרחקות שרירי הישר בטני זה מזה ומתיחת הלינאה אלבה מתרחשת בעקבות הרחם ההולכת וגדלה. 
 


שכיחות התופעה
תופעה זו מאוד שכיחה ועומדת על 60-80% מכלל ההריונות.
50% מהן תחוונה שיקום ספונטני של המתיחה כשישה שבועות לאחר הלידה.
עם זאת, 50% אחוז הנותרות תשארנה עם מרווח לא תקין בין שרירי הישר בטני, שלושה חודשים לאחר לידה.
ואף, חצי שנה לאחר הלידה, שכיחות התופעה תעמוד על 37%.

איך מזהים היפרדות בטנית?
  1. נפיחות בטן תחתונה ועודפי עור משמעותיים.
  2. בליטה- בלג'ינג – בזמן עליית לחץ תוך בטני ותנועות מסוימות (כמו, קימה ממיטה, תרגיל בטן) 
  3. שקע (בור ) בבטן
  4. חולשת שרירי בטן

 

 

איך תשפיע עליך היפרדות בטנית 
היפרדות בטנית מובילה ל-
  • ניתוב לחצים לא תקין בחלל הבטן והאגן, המוביל לכאבי גב, אגן ורצפת אגן.
  • יציבה לא נכונה ועקב כך עומס רב וכאב בצוואר ושכמות.
  • נזק למעי- ללינאה אלבה, הפאציה הבטנית שמתחתיה ושרירי הבטן, תפקיד חשוב בשמירה והגנה על האיבריים הפנימיים. במצבים מסוימים, אף, תיתכן כליאה של המעי באזור ההיפרדות, דבר המהווה מצב חירום רפואי, ולרוב מחייב התערבות כירורגית.
  • קיים קשר מובהק בין היפרדות בטנית לבין חולשת שרירי קרקעית האגן. 66% מתוך הנשים שחוו היפרדות, מדווחות על לפחות תלונה אחת, הקשורה לשרירי קרקעית האגן, כגון דליפת שתן בזמן  מאמץ/שיעול וצניחה של שלפוחית השתן או הרחם. 
דרגות חומרה
מצב תקין – אין היפרדות כלל או לחלופין מורגשת הפרדות שטחית עד 1 ס"מ
היפרדות בדרגה קלה  – היפרדות של בין 1.5 - 2 ס"מ. 
דרגה בינונית – היפרדות של בין 2 – 3 ס"מ.
דרגה קשה – היפרדות של מעל  3 ס"מ.

גורמים המפריעים לשיקום ספונטני (סגירה) של ההיפרדות הבטנית
יחס היולדת למשכב לידה- חוסר במנוחה, הרמת חפצים כבדים, חזרה מהירה מידי לפעילות גופנית עצימה המעלה לחץ תוך בטני, תרגילי בטן, בניסיון לחזור כמה שיותר מהר לגזרה, שלצערי ברוב המקרים- דווקא מוביל להישארות ההפרדות ( ואיתה גם הבטן....).

חושבת שגם לך יש הפרדות? מה עושים??
טיפים להתנהלות יום יומית עם היפרדות בטנית
  • קימה מהמיטה/ ספה/משטח פעילות – תהיה דרך הצד בנשיפה (ללא עצירת אוויר).
  • כל מאמץ המתבצע במהלך היום יום-כגון, הרמת והנחת התינוק- ילווה בנשיפה ואיסוף שרירי קרקעית האגן והבטן התחתונה (עד הטבור)
  • להימנע, ככל הניתן, מהרמת משאות כבדים.
  • יש להימנע מלחיצות ושהייה ממושכת באסלה. כמו כן, רצוי מאוד להניח את הרגליים על שרפרף קטן בזמן ההתרוקנות.
  • חזרה הדרגתית לפעילות גופנית, תוך שימת דגש רב ומודעות למתרחש באזור הבטן בזמן התרגילים.

בדיקה עצמית של הפרדות בטנית
שכבי על הגב בנוחות, כפות רגליים מונחות על המזרן, מקבילות אחת לשנייה ברוחב האגן.
ברכיים כפופות. טיילי עם האצבעות לאורך פס האמצע של הבטן- מקצה עצם החזה כלפי מטה.

האם חשת בשקע? נסי להעריך בעדינות, כמה לעומק האצבע נכנסת פנימה וכן מה רוחב השקע? רוחב השקע נמדד בכמה אצבעות השקע יכול להכיל? הפרדות ממוצעת לאחר לידה תהייה סביב שתיים וחצי שלוש אצבעות.

חזרי שוב על אותה פעולה בדיוק, הפעם כשאת מתרוממת עם פלג גוף עליון, עד קו ניתוק השכמות, בהוצאת האוויר.

בדקי מה קורה בזמן ההתרוממות- האם השקע הוחמר? האם נסגר? האם הופיע בליטה/ פרמידה (באלג'ינג)?

בבדיקה אצל הפיזיותרפיסטית, היא תוכל להעריך מה קורה עם שריריי רצפת האגן ,בזמן ההתרוממות, והאם שרירי רצפת האגן והבטן עובדים בסנכרון טוב העוזר לסגירת ההפרדות.

אימון גופני נוכח היפרדות בטנית
בשלב ראשון, מהלידה ועד  6 שבועות לאחר הלידה, יש להתחיל בתרגול שרירי קרקעית האגן, בתנוחות שונות, כגון שכיבה על הגב, שכיבה על הצד, עמידת שש וישיבה.

בשלב שני, משישה שבועות ועד חודשיים לאחר לידה, נוסיף תרגול הרחב בטני- בנשיפה ממושכת, ללא מאמץ, עם התארכות של הגו.

בשלב שלישי, חודשיים עד ארבעה חודשים לאחר לידה, נתרגל את שרירי קרקעית האגן והרחב בטני, בזמן תרגיל (מאמץ) כגון, הנפת רגל בשכיבה על הצד, הנפת רגל בעמידת שש, הרמת אגן. ניתן להתחיל לשלב הליכות.

בשלב רביעי, ארבעה חודשים עד חצי שנה לאחר לידה, נרצה להתחיל לחזק גם את הישר בטני! אין מניעה לחזק את הישר בטני, כפי שחשבו בעבר. להיפך, בכדי לעזור להפרדות להסגר, אני מעוניינת לחזק אותו, אבל, וזה אבל גדול- כיוון שבזמן תרגול הישר בטני, נרצה לראות סגירה של ההפרדות ומתח טוב של הלינאה אלבה, תרגול שלו, חייב להיות מלווה עם עבודת שרירי קרקעית האגן והרחב בטני.
לכן, לא רצוי, מיד בתום המשכב לידה, להתחיל לבצע כפיפות בטן ולחזור לפעילות גופנית שהיית מורגלת אליה טרם ההריון. כאמור, יש להתחיל, קודם, מחיזוק שרירי קרקעית האגן והרחב בטני.

בשלב, חמישי, מחצי שנה אחרי לידה , נרצה לשלב פעילות אירובית עצימה יותר, כגון, ריצה.
** ככלל, אין לבצע תרגילים הגורמים לבליטה/קונוס/באלג'ינג להופיע – במקרה כזה יש להחליף את התרגיל.

במידה ואת חושבת שאת חווה היפרדות בטנית, אני ממליצה לך בחום לגשת לפיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן. הפיזיותרפיסטית, תבדוק, תעריך את חומרת המצב ותבנה עבורך תוכנית אימון אישית המותאמת למצבך.

הכר את המומחה: נירה תדמור, פיזיותרפיסטית לשיקום האגן ורצפת האגן, שיקום אורתופדי בהריון, יועצת ומדריכה לפעילות גופנית בהריון ולאחר לידה, מדריכת הכנה ללידה.



תוכנת על ידי Vital - בניית אתרים