הריון ולידה

עצירות בזמן ההריון

מחקרים מצביעים על כך ש 40% מהנשים יסבלו מעצירות בזמן ההריון. מה שבטח לא ידעתם הוא כי פעולת שרירי הבטן ושריר רצפת האגן יכולה לתרום רבות לטיפול בעצירות.

עצירות בזמן ההריון

סובלת מעצירות בזמן ההריון?
עצירות הרבה פעמים מלווה את האישה ההרה לכל אורך הריונה, עוד לפני הופעת הבטן ושהעובר הוא עדיין בגודל של בוטן.

מחקרים מדברים על כך שכ 40% מהנשים יסבלו מעצירות במהלך ההריון.

הדעה הרווחת היא כי עצירות בהריון מגיעה בעקבות הפרעת העובר למעיים ושהעובר מכאנית לוחץ על המעיים, אך זהו חלק קטן ביותר מהבעיה. העצירות היא תגובה לתהליכי ההורמונליים הקורים בגוף האישה.

 

מה הסיבה לעצירות דווקא בזמן ההריון
כאשר העובר גדל בתוך הרחם הגוף נדרש למנוע כיווץ של הרחם על מנת שלא להפריע להתפתחותו של העובר. ובחוכמתו הרבה הגוף מפריש הורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון) המונעים כיווץ של שריר הרחם, שהוא נקרא שריר חלק.

לצערנו הנשים שריר חלק נמצא במקומות רבים בגוף, ביניהם במערכת העיכול.למשל שריר חלק נמצא בדפנות כלי הדם ומאפשר להם להשתחרר קצת ובכך למנוע לחץ דם גבוהה. כאשר נפח הדם עולה בזמן ההריון במערכת העיכול הוא איננו פועל לטובתנו, האטה של מערכת העיכול מעיד בסופו של דבר על סיכון גבוהה לעצירות.
בנוסף, אל לנו לשכוח שהגוף עובד עכשיו על mode של אגירת נוזלים, הוא אוסף מכל מקום וכמובן המקור העיקרי למים הוא מערכת העיכול. המים נספגים בעיקר במעי הגס של הצואה הופכת להיות יבשה יותר, היא, כאמור, נעה לאט יותר, ואז בסוף התהליך הצואה היא קשה וגדולה ולכן מתקשה לעזוב את הקן...
מה שבטח לא ידעתם ולא חשבתם היא כי פעולת שרירי הבטן ושריר רצפת האגן יכולה לתרום להקלה על העצירות בתחילת הריון. יותר נכון להגיד חוסר פעולת שרירי הבטן ורצפת האגן. כאשר שרירי הבטן אינם פעילים על בסיס קבוע (לא מדובר פה על כפיפות בטן, מדובר על פעילות אירובית כמו הליכה) הם אינם עוזרים בתנועתיות האוכל במערכת העיכול. או כאשר רצפת האגן נמצאת במצב של כיווץ יתר ולא מאפשרת שחרור ויציאה של הצואה בקלות. הצואה נתקעת עוד יותר זמן ומתייבשת ונאגרת.

 

 

כיצד ניתן להימנע מעצירות בהריון
על מנת לשמור על פעילות מעיים אופטימלית במהלך ההריון צריך להקפיד על:
1. שתייה מרובה
2. המנעות ממשקאות משתנים (כמו מוגזים למיניהם, קפה ותה)
3. פעילות גופנית אירובית
4. שחרור רצפת האגן בזמן הישיבה בשירותים, השירותים אינם מקום לקריאת עיתונים או מיילים העלולים להכעיס אתכן ולגרום כך לכיווץ שרירי רצפת אגן.

 

ולכל הסובלות בעקבות השימוש בתוסף המזון ברזל, אין דרך אחרת להגיד זאת, תחליפי סוגים עד שתמצאי את האחד שמתאים ביותר למערכת העיכול שלך.
זכרי אישה יקרה, אסור ללחוץ בשירותים!,

בטח לא בהריון, לחיצות בשירותים פוגעות ברצפת האגן ויש מחקרים רבים המראים את הקשר בין לחיצות בגלל עצירות לבין פגיעה בקרקעית האגן המובילה לאי שליטה בשתן וצניחות. כאשר את נמצאת בשירותים, הירגעי, נשמי עמוק נשימה סרעפתית ושחררי את האוויר לאט תוך כדי הצרה של הפה (כאילו את מתכננת לשרוק), התנגדות זו של השפתיים גורמת ללחץ תוך ביטני שאיננו מסכן את רצפת האגן.

עשי כמה חזרות של נשימות, ותני לגוף להירגע ולרצפת האגן להשתחרר כדי לאפשר יציאה של הצואה. גם אם תרגיל זה לא עובד בפעם הראשונה אל תתייאשי, המשיכי לשחרר את רצפת האגן זו גם תיהיה הכנה טובה לשחרור רצפת האגן בלידה ולאפשר יציאה של התינוק.


אם את עדיין מתקשה במתן צואה פני להתייעצות אצל פיזיותרפיסטית המתמחה ברצפת אגן, היא יכולה להדריך אותך איך לשחרר את רצפת האגן וכן ללמד אותך מהי הדרך הנכונה לשבת בשירותים, אולי קשה להאמין אך יש מחקרים העוסקים ביציבה וארגונומיה גם סביב השירותים.


הכר את המומחה:  עדי דוידוביץ, פיזיותרפיסטית מומחית בוגרת תואר שני בQueensland university באסטרליה. מתמחה בטיפול ברצפת אגן, נשים בהריון והכנה ללידה פיזיולוגית טלפון 052-3231177.

תוכנת על ידי Vital - בניית אתרים