הריון ולידה

מיתוסים לגמילה מעישון בהריון

עדי דיין, מעשנת לשעבר, אחות מוסמכת, מאמנת אישית ומנחת סדנאות לגמילה מעישון, מפריכה לכן את כל המיתוסים על גמילה מעישון בזמן ההריון ועל עישון בזמן ההריון בכלל.

מיתוסים לגמילה מעישון בהריון

חיכית להריון, לקחת חומצה פולית כמה חודשים מראש כמו שהרופא אמר, עשית בדיקות דם, בטח גם החלטת לאכול קצת יותר בריא, אז לא חבל להמשיך לעשן? 

מחקר שפורסם בשנת 2009 ונערך על מעל 2,000 נשים גילה כי נזקי העישון בהריון מופחתים משמעותית אם העישון מופסק לחלוטין עד השבוע ה-15, אז כדאי להתחיל כמה שיותר מוקדם בגמילה ועדיף אף לפני ההריון.

במהלך שמונה השנים בהן אני מנחה סדנאות לגמילה מעישון, יצא לי לשמוע המון מיתוסים על גמילה מעישון, הרבה מהן מהריוניות שחששו להפסיק לעשות משהו שהגוף שלהן "כבר התרגל" אליו, במיוחד בתקופת ההריון הקריטית. אספתי לכן כמה מהם, בשביל שנוכל להפריך אותם ביחד: 

 

בהריון מסוכן להגמל מעישון.

לא נכון.  הפתרונות להפסקת עישון הם רבים ויש לדעת אותן. נשים בהריון יכולות לקבל תחליפי ניקוטין מסוג מסויים ולהעזר בהם. תחליפי ניקוטין הינם תכשירים שבהם קיים הניקוטין בלבד במינון נמוך ביותר ובדרך ספיגה כזו אשר לא תאפשר התמכרות(בלקיחה נכונה בלבד) ובכך ניתן להנות גם מהפסקת עישון עם מעט מאוד תסמיני גמילה ויחד עם זאת לא להתמכר.

התחליפים הם פתרון זמני עד אשר נפסיק גם אותם בהדרגה ובכך נאפשר לגוף ליצור הרגלים חדשים לא העישון. בדרך בטוחה זו אנו מאפשרים לעובר חשיפה מועטה ביותר של ניקוטין עד אשר יופסק השימוש בתחליפים ויתרה מכך- אין לו חשיפה לכל הרעלים (4000 במספר) שנכנסים ישירות אליו דרך השיליה בכל שאיפה מהסיגריה.

יש לציין שקיימים סיפורים רבים של נשים בהריון שהרופא המטפל בהן המליץ להן להמשיך ולעשן במהלך ההריון או רק להפחית. דבר זה נובע בעיקר מתוך הפחד להתעסק בנושא או לקבל תביעה רפואית. לצורך כך קיימים אנשי מקצוע אשר הוכשרו לטיפול בגמילה מעישון בכל קופות החולים. ניתן לפנות ולקבל ייעוץ או סדנא במסגרת סל הבריאות. ובכל אופן, אין הצדקה לאשר לאשה בהריון המשך של עישון (אלא אם היא לא מעוניינת להגמל).

 

 

 

אני מעשנת מעט מאוד... זה לא נורא.

לא נכון.  בעולם הרפואה עישון כבד מוגדר למעלה מ-5 סיגריות ליום. יחד עם זאת, 4000 הרעלים שנמצאים בכל סיגריה מהוות סיכון גבוה לפיתוח מחלות אקוטיות או כרוניות ומורידות את איכות החיים.

 

אני מעשנת סיגריות "לייט", אז הסיכון שאני לוקחת נמוך.

לא נכון.  חברות הסיגריות 'מרמות' אותך כלקוח ואף על פי שכמות הניקוטין נמוכה יותר בכל סיגריה, בדרך כלל כמות הסיגריות עולה בהתאמה, כדי לספק לגוף את רמת הניקוטין שלה הוא רגיל וזקוק.

 

הפחתתי את כמות הסיגריות. זה כמעט כמו להפסיק.

לא נכון.  אפשר להפחית רק בתנאי שהגדרנו תאריך יעד להפסקה מוחלטת. אחרת, ההפחתה תביא לעלייה מחדש בכמות תצרוכת הסיגריות ולעיתים קרובות עם "ריבית".

 

ניסיתי להגמל ולא הצלחתי. כנראה שלא אצליח להגמל.

לא נכון.  מחקרים מצאו שכל נסיון להפסקת עישון וגמילה מעלים את הסיכוי להצליח הפעם יותר מאשר בפעם הקודמת. ככל שרבים הנסיונות כך זמן הגמילה ארוך יותר. איך זה יכול להיות? מכל נסיון אנו מפיקים לקחים ולומדים מהפעמים הקודמות.

 

אם ארצה, זו לא בעיה להפסיק לעשן- זה הכל בראש.

נכון חלקית . מתוך ההבנה בהתמכרות לעישון סיגריות מורכבת מהתמכרות פיזית לניקוטין והתמכרות התנהגותית להרגלי העישון הייחודיים של כל אדם שמעשן יש לטפל בשני ההיבטים.

ישנם אנשים שמפסיקים ללא התערבות זרה תרופתית, אלא מתוך שינוי מחשבתי ואימון על שינוי ההרגלים. יחד עם זאת יש לזכור כי תסמיני גמילה שלעיתים מופיעים כתוצאה מהיעדר הניקוטין בגוף, יכולים ליצור קושי בהתמקדות על שינוי הרגלים. לשם כך קיימים העזרים התרופתיים עם שילובים מומלצים לתהליך הגמילה באופן ממוקד ובמעקב של איש מקצוע.

בטווח הארוך, נמצא במחקרים כי אנשים שנעזרו בתרופות המיועדות לגמילה מעישון (כולל תחליפי ניקוטין) הצליחו לא לחזור לעשן לזמן ארוך יותר.

  

אם אפסיק לעשן אעלה עוד יותר במשקל

לא מדוייק.  המחקרים מראים שאצל אנשים שהפסיקו לעשן ושמרו על תזונה מאוזנת היתה עליה במשקל (עליה של עד 5-6 ק"ג בממוצע) רק אצל שליש מהם. שליש מהאנשים שמרו המשקל טרם הגמילה ושליש אף ירדו.

נכון שהאוכל מחליף פעמים רבות הרגלי עישון בזמן הגמילה, אבל נגד זה יש הרבה מה לעשות.

חילוף החומרים מואט בזמן שהניקוטין יוצא מהדם (כתוצאה מהפסקת העישון), אז אם לא נשמור על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה, תתכן עליה במשקל. ושוב- המצב אינו מחייב ויש הרבה מאוד פתרונות וטיפים לדרך כיצד למנוע או להפחית מצב זה.

 

לאחר הפסקת העישון נרוויח נשימה אפקטיבית יותר, חזרה של תחושת הטעם והריח, חסכון בכיס, חופש מהשעבוד לסיגריה,מודל הורי לילדים ונעלה את הסיכוי להולדת תינוק בריא, וילד בריא בהמשך. לא שווה?

 

 

הכר את המומחה: עדי דיין היא אמא לגילי בת ה-6, רונית בת ה-4 ואלון, בן חצי שנה. מעשנת לשעבר, אחות מוסמכת, מנחת סדנאות לגמילה מעישון בקופ"ח "כללית" ובעלת קליניקה פרטית לאימון אישי לבריאות וגמילה מעישון.

 

 

Image courtesy of  kdshutterman / FreeDigitalPhotos.net

תוכנת על ידי Vital - בניית אתרים