שקט, שקט שקט התינוק ישן

האם תינוק חייב שקט מוחלט כדי לישון? ומה יקרה אם הוא לא יישן בחושך מוחלט? ולמה כל כך חשוב ליצור לתינוק סדר יום וטקס שינה.

שקט, שקט שקט התינוק ישן
ששש, שקט בבית!  לסגור חלונות! לכבות אורות! 
תליתי שלט בכניסה לבית: נא להיכנס בשקט או אל תיכנסו בכלל!
עכשיו אפשר סוף סוף להרדים את התינוק...
 
על שינה ורעש
תינוק עם הרגלי שינה נכונים הנרדם הירדמות עצמאית לא זקוק להשתקת כל הבית במהלך ההרדמה. תינוקות יכולים בהחלט להירדם עם רעש הסביבה ולסנן את הרעשים!
לתינוקות מחזור שינה של שעה, מחזור השינה מחולק ל- לשנת חלום REM sleep שהיא קלה יותר ושינה שקטה/ העדר חלום- עמוקה NON REM sleep.
 
בזמן שנת החלום ובמעברים בין מחזור שינה אחד לשני, רעש לא צפוי כגון:
טריקת דלת, צלצול חזק וכדומה בהחלט יכול לגרום לבהלה של התינוק וליקיצה, תינוק שיודע להירדם הירדמות עצמאית מחזיר את עצמו לישון בקלות, מומלץ בזמן ההרדמה בלבד לנסות להימנע מרעשים בלתי צפויים רק על מנת לא להאריך את זמן 
ההרדמה אך שאר רעשים טבעיים והגיוניים בבית אינם אמורים להפריע לתינוק ואפילו חשוב שילמד להירדם למרות רעשי הסביבה.
עד גיל 5 חודשים התינוק אינו בשל ללמוד להירדם הירדמות עצמאית ולעיתים זקוק לעזרת ההורים ,
 
על כן חשוב מגיל קטן לא להשתיק את כל הבית ולאפשר לתינוק להגיע 
לגיל הבשלות להירדמות עצמאית כאשר הוא מכיר את רעשי הבית,
הרי אנחנו לא רוצים שבליל הסדר כאשר כל המשפחה מתארחת אצלנו לשחק במשחק השקט,
תינוקות שלומדים להירדם לבד יוכלו לישון בקלות גם כאשר ליל הסדר מתקיים ברקע.
 

 

 

התינוק כבר רגיל לישון בשקט
אז מה אם כבר הרגלתי את התינוק לישון רק בשקט? אולי אם מחר אדליק את כל הטלוויזיות בבית ואערוך מסיבה זה יסתדר?
או שפשוט אניח לו לישון לבד שילמד להירדם עצמאית יום יומיים הכל יעבור? רעיון לא משהו!...
כל שינוי מהיר יכול להביא עימו התנגדות ולא בטוח שיחזיק מעמד, תארו לכם שמחר אתם מגיעים לעבודה 
וכל סביבת העבודה השתנתה, כיף? נשמע קצת מבהיל.
אך אם יכינו אתכם לשינוי ויערכו את השינוי בהדרגה מה 
תהיה מידת ההכלה שלכם? ייתכן שכבר תהיו רגועים יותר לנוכח השינוי. 
כך גם אצל תינוקות, שינוי הוא תהליך למידה וצריך להיות בהדרגה ובהקשבה מלאה לצרכי התינוק, ניתן להתחיל בהדרגה 
לחשוף לרעש בעת ההרדמה לרעשים טבעיים של הבית ובמקביל ללמד הירדמות עצמאית אשר תקל ותעזור לתינוק לישון בכל מצב.
 
התינוק לומד להירדם באופן עצמאי
תינוקות החל מגיל 5 חדשים בשלים ללמוד להירדם באופן עצמאי, בכדי להטמיע 
בתינוק הרגלים נכונים וסינון הרעשים עלינו ללמד אותו בהדרגה הירדמות עצמאית. 
תוכלו לעשות זאת בהדרגה ובהקשבה מלאה לצרכי התינוק בשלבים מותאמים לתינוק שלכם, המעבר בין השלבים תלוי בהסתגלות התינוק לכל שלב.

שלב 1- התינוק ומיטתו –הכירו לתינוק את מיטתו, עזרו לו להיות בטוח בחדר שלו ובמיטה שלו, שבו לידו ותנו לו מגע מתמיד עד להירדמות.

שלב 2- התינוק שלנו זקוק לנו אך ניתן כבר לגמול אותו מהמגע שלנו, שבו ליד התינוק מבלי לתת מגע מתמיד אלא רק בעת הצורך כמענה לבכי/ קריאה.

שלב 3- זהו השלב בו אנחנו מתחילים להתרחק ממיטת הילד, שבו קרוב יותר לדלת היציאה מהחדר, וודאו שבהרמת ראש קטנה התינוק יוכל לראות כי אתם עדיין איתו בתהליך ובהקניית הביטחון, הוא אכן מידי פעם יעשה בדיקת נוכחות.

שלב 4-  התינוק שלכם מוכן שתצאו מהחדר, הניחו את התינוק במיטה, אחלו כמובן ליל מנוחה  וצאו מהחדר.
 
תמיד תנו לתינוק שלכם מענה לבכי. אסור לשכוח כי התקשורת של תינוקות נעשית באמצעות הבכי ומתן מענה לבכי הוא 
בדיוק כמו מתן מענה לקריאה ולכל צורך בסיסי של התינוק, לפני תחילת יישום השלבים וודאו כי לתינוק שלכם אין גורם [חפץ, בקבוק, נדנוד ועוד...] שזקוק לו על מנת להירדם, כל עוד התינוק זקוק לגורם חיצוני להירדמות לא תצליח למידה של הירדמות עצמאית.
 
לעיתים ישנו צורך באיש מקצוע על מנת לקבל הכוונה לתינוק הפרטי שלכם ולצרכיו בעת הלמידה להירדמות עצמאית.
תינוק עם  הרגלי שינה נכונים ויכולת הירדמות עצמאית, יתגבר על כל רעש ו"יישן כמו תינוק".
 
שינה בחושך
לשינה בחדר חשוך ישנה חשיבות רבה! בזמן השינה מופרש הורמון המלטונין או בשמו העממי הורמון השינה, הורמון זה מווסת את מנגנון העירות- שינה ואחראי על הרגיעה/ נמנום. 
הורמון המלטונין מופרש בחושך ומדוכא באור!  לכן, כאשר אנו רוצים שלתינוק שלנו תהיה שינה איכותית כדאי וצריך להחשיך את החדר,
 
רצוי להשאיר מנורת לילה של עד 5 ואט או להשאיר אור בסמוך לחדר בכדי למנוע בהלה במידה שהתינוק מתעורר בלילה ובכדי שנוכל לתת לו מענה מבלי להדליק אור.
הדלקת אור פתאומית בלילה עלולה לגרום לצניחה מהירה של ההורמון ובכך להפריע את שנתו של התינוק,
לא צריך להחשיך את כל הבית ואת כל השכונה! שימרו על החדר של התינוק חשוך ובאווירת שינה.
 
בשנת צהרים להחשיך את החדר
ההנחה שאם מרדימים תינוק באור בשנת הצהרים הוא יבחין בין יום ולילה מוטעית לחלוטין.
תינוקות זקוקים לשינה בחושך בכל שינה על מנת לישון שינה איכותית, הם לומדים להפריד בין שנת היום לשנת הלילה דרך סדר היום שלהם!
חשובה הקפדה על סדר יום מאורגן, שעות משחק, טיול, אוכל והשכבה, כן כן ממש כמו בגן. 
לא סתם אנחנו רואים שבדיוק ברגע שהתינוק נכנס לגן הוא כבר מבין מה ההבדל בין יום ללילה, אז למה לחכות עד לגן? אפשר ליצור סדר יום גם בבית.  
 
סדר יום וטקס שינה
סדר יום קבוע מקנה ביטחון לתינוק, דמיינו את עצמכם יודעים מראש מהו סדר היום שלכם ומה בא לפני מה , האם אתם מרגישים בטוחים יותר?
דמיינו מה הייתם מרגישים אם בכל יום הייתם משנים את הלוח זמנים שלכם, האם הייתם מצליחים לשרוד ככה כל יום?
אז ממש כמו שמבוגר זקוק לסדר יום כך גם תינוקות. 
איך נבנה סדר יום? עקבו אחר התינוק שלכם במשך יומיים- שלושה, הבחינו מתי רעב, מתי ערני, מתי פנוי למשחק ומתי מתעייף, זהו את סימני העייפות ששונים מתינוק לתינוק כגון: שפשוף עיניים/ אוזניים , בכי לא מוסבר ועוד... בנו לאט לאט את הסדר המתאים 
לתינוק שלכם ולאורחות החיים שלכם, הקפידו לראות כי יש לכם בסדר היום זמן לטיול, למשחק, לאכילה, למקלחת ולשינה. מומלץ לערוך את 
המקלחת ממש לפני שנת הלילה על מנת להיכנס לרגיעה לקראת השינה ולסיים את היום.
 
כחלק מסדר היום בנו טקס שינה קצר מותאם לצהרים וטקס שינה מותאם לערב, טקס השינה יכול לכלול שיר, סיפור, דקלום אך לא משחק ארוך, לאחריו הכניסו את התינוק למיטה בנחת וליל מנוחה.
 
 
הכר את המומחה: אבישג מדר- יועצת שינה, מדריכת הורים ומלווה התפתחותית. אתם מוזמנים ליצור קשר עם אבישג בעמוד הפייסבוק שלה:


תוכנת על ידי Vital - בניית אתרים