שינוי קריירה לאחר לידה בעזרת גרפולוגיה - חלק ב'
לאחר לידה לכולנו עוברות מחשבות על שינוי הקריירה. הגרפולוגיה יכולה לעזור לנו כדי למצוא את הכיוון היותר נכון לנו. כיצד? הכל במאמר הבא.
כיצד ייעוץ גרפולוגי יעזור לך למצוא את הדרך לשלב בין אמהות וקריירה?
כל כך הרבה שיטות ומכונים מנסים לסייע היום בהכוונה מקצועית למי שדרכם אינה ברורה להם.
כפי שהתחלנו וכתבנו בחלק א' של המאמר "שינוי קריירה לאחר לידה בעזרת גרפולוגיה"
לרוב מדובר בתהליכים ממושכים המחייבים כמה וכמה מבדקים ופגישות כדי להגיע ל"שורה התחתונה".
לא כך הדבר בגרפולוגיה, מאחר שכל המידע האישיותי הרלוונטי מצוי בכתב היד המוגש לגרפולוג, והעבודה העיקרית באבחון אינה מחייבת כלל את נוכחותו של הכותב.
הגרפולוגיה מאפשרת לנו לבחון את האפשרויות העומדות נוכח האישיות האחת והיחידה
שכתב ידה הונח לפנינו, מבלי שהכותב/ת ת/יוכל לבחור באופן סלקטיבי מה להציג בפני הגרפולוג ומה לא.
בניגוד למחשבה הרווחת, לפיה ניתן לנו לשלוט בכתב ידינו ובמה שהוא מציג, הדבר נכון (במידת מה) רק לגבי חלק קטן ממרכיביו ולא לגבי מרבית המרכיבים שאותם רק גרפולוגים מומחים יודעים לזהות. כמה ממרכיבי היסוד בכתב ידנו אינם ניתנים לשליטת הכותב, ככל שיתאמץ. עובדה זו מאפשרת לנו להבין במלואם, ובאופן עמוק ובהיר, את הרקע הנפשי ואת תמונת המצב הכללית והעכשווית של הפונה.
הפתרונות המוצעים לנועצת מתייחסים אם כן ספציפית אליה, תוך התחשבות בכל המשתנים הרלוונטיים שבחייה, פנימיים וחיצוניים.
הכוונה גרפולוגית תצייד אותך בתובנות ובאפשרויות העומדות בפנייך, באופן תכליתי, ממוקד ומעשי ויכלול:
- מיפוי אישיותי של כישורייך החשיבתיים והביצועיים, לצד גורמים מקדמים ומעכבים באישיותך.
- תובנות מעשיות לגבי האפשרויות הכלליות העומדות בפנייך ומתאימות לצרכים הספציפיים שלך.
- רשימת מקצועות ותפקידים, או יעדים אחרים, התואמים את מידותייך בשלב זה של חייך.
- הכוונה לגבי הצעדים הקונקרטיים שרצוי שתעשי, כדי לממש את היעד/ים המבוקש/ים.
- כשהמצב "מזמין" או מחייב, הכוונה לטיפול רגשי כזה או אחר, בהתאם למקרה.
- סיכום האבחון, ניתוח והמלצות – נמסרים בכתב ומשמשים כ"מקרא" להמשך הדרך.
הנה דוגמאות של שלוש אימהות שהגיעו אלינו לייעוץ, בהקשר המדובר:
מיכל, בת 37, הגיעה אלינו לאחר הלידה השלישית שלה. עד אותו זמן היא עבדה בחברת הייטק כמנהלת שיווק, תפקיד אשר דרש שעות עבודה מרובות ולא פעם הייתה מגיעה הביתה בשעה שהילדים התכוננו לשינה. היא חוותה תסכול רב כתוצאה מכך והלידה השלישית היוותה טריגר עבורה לעשות שינוי מהותי. מכתב ידה עלה בבירור כי על אף שהתמודדה בהצלחה יחסית עם ניהול השיווק, לא היה זה המקצוע האידיאלי עבורה. המתח הכרוך בכך, האנרגיה הרבה שהוא דורש והתחרותיות לא עלו בקנה אחד עם אישיותה המופנמת יותר. בשיחה איתה היא סיפרה כי חוותה קושי רב ויומיומי, מתח, עצבנות וחוסר שמחה בעבודתה. הסתבר כי היא הגיעה לתחום באופן מקרי ונשארה בו מסיבות כלכליות ומחוסר מודעות למקור הקושי שלה שהוא כאמור, חוסר ההתאמה בינה לבין דרישות התפקיד.
פרשנו בפניה את יכולותיה וכישוריה כמו גם את התנאים הדרושים לה על מנת להרגיש במקום המקצועי הנכון, כפי שאלו עלו מכתב ידה. אחד הממצאים הבולטים ביותר היה הצורך שלה בעצמאות, לצד צורך בעבודה הקשורה באנשים וברגשות. כתב ידה שיקף יצירתיות רבה ויכולת אמנותית. אחת מההצעות שהעלינו בפניה היה ללמוד טיפול באמנויות, תחום אשר עונה במידה רבה על כל הפרמטרים שנזכרו לעיל, ובו אמנם בחרה בסופו של דבר, לאחר התלבטות בינו לבין אופציה מתאימה נוספת.
לאחר שסיימה את הלימודים היא החלה לעבוד בתחום, בתחילה כשכירה אך לאחר כשנה הפכה לעצמאית והיא מטפלת בילדים, חווה סיפוק עצום והנאה רבה, גם מעצם העשייה וגם מכך שהיא בונה את לוח הזמנים שלה כך שהיא נמצאת הרבה יותר בבית בשעות שבהן הילדים זקוקים לה.
שירלי – אם לילדה, מהנדסת מוצר במקצועה
מעט לאחר שילדה את בתה הראשונה, חזרה שירלי לעבודתה האינטנסיבית כמנהלת פיתוח מוצרים בחברת פלסטיקה גדולה. חצי שנה אחרי, התגרשה מבעלה. ככל שעבר הזמן, שירלי התחילה למאוס בעבודתה ולחוש תסכול עז וגובר. חברה הפנתה אותה אלינו.
באבחון שעשינו זיהינו קונפליקט מרכזי בחייה כיום, שגרם לתסכול רב ולתחושת השיתוק שמנעה ממנה לשנות את מצבה.
כאדם בעל צורך בריגושים, בגיוון רב בעשייה ובהתנסויות חדשות, השתוקקה שירלי, מחד, לפרוץ הלאה ולהתנסות בעיסוקים חדשים. מאידך, כמי שזקוקה מאד לתחושת ביטחון חזקה וליציבות – לא ראתה עצמה מוותרת על מקום עבודתה הבטוח והתנאים הטובים שנלווים לו. גורם שלישי בקושי היה הזמן הקצר שנשאר לה לבלות עם בתה מדי יום.
כשמרכיבי הקונפליקט היו פרוסים בבירור לפניה על השולחן, יכולנו, יחד איתה, להתמקד באפשרויות שגם מושכות אותה וגם תואמות את כישוריה ואת מציאותיות חייה, בד בבד עם הרחקה של אלה שאינן רלוונטיות לה. במהלך פתוח, שקול ומושכל, הגענו למתכון המתאים לה.
כבכירה בחברה שבה עבדה, שאחראית לניהול זמנה, הצענו לה לבנות לעצמה מערכת שעות שבועית חדשה, אשר תכלול בוקר אחד בשבוע שייועד ללימוד תחום נוסף שחשקה בו (אימון) ויומיים נוספים שבהם תעבוד עד הצהריים, תוציא את בתה מבית הספר ותבלה עמה את המשך היום.
דרך זו משלבת מענה לשלושת הצרכים בסיסיים של שירלי: צורך בביטחון וביציבות, צורך בשינויים, בגיוון ובחשיפה מתמדת לתחומים חדשים וזמן איכות עם בתה היחידה.
לאחר כמה חודשים התקשרה לספר לנו על השינוי המעשי והמורלי שחל בחייה ועל כך שלמרות שהפחיתה שעות עבודה, הספקיה שלה לא ירדו, ואף להיפך, שכן רמת האנרגיה והריכוז שלה עלתה.
כתבי היד שלהלן שייכים כולם לנשים בנות אותו גיל, פחות או יותר, כולן אימהות. ברור מאליו שלכל אחת מהן אישיות ייחודית ושונה מהאחרת. כתבי היד משקפים זאת היטב.
הכר את המומחה:
נעמה וולברג – גרפולוגית, מוסמכת בהדרכת הורים בשילוב פיענוח ציורי ילדים
יעל זנדמן – גרפולוגית, מוסמכת האגודה הישראלית לגרפולוגיה מדעית
בעלות קריאת כיוון - אבחון וייעוץ גרפולוגי. הכוונה אישית ותעסוקתית, סיוע במיון מועמדים לעבודה ופיענוח ציורי ילדים.