איך לישון בהריון

השינה בהריון הופכת למצרך לא פשוט להשגה. הבטן גדלה ותנוחות השינה כבר אינן נוחות כפי שהיו. כיצד עדיף לישון בהריון? על הגב? על הצד? והאם אפשר בכלל לישון על הבטן בהריון? הכל במאמר הבא.
איך לישון בהריון
תנוחות שינה בהריון
מי לא מכירה את התחושה הזו במהלך ההיריון, שעד שמוצאים תנוחה שאיכשהו נוחה לנו, הופ אנו מרגישות שאנחנו צריכות להתפנות, קמות בשארית כוחותינו, אט אט ניגשות לנוחיות, חוזרות למיטה הנעימה, ועכשיו שוב צריך לסדר את הכריות, לשכב על צד ימין או אולי על צד שמאל, שום דבר לא נח לנו, צריכות כל לילה ואפילו כמה פעמים בלילה להמציא את עצמנו מחדש, לפחות בכל מה שקשור לתנוחת השינה שלנו.
אז מה הפתרונות שעומדים לפנינו על מנת שנוכל לישון טוב יותר?
איזה תנוחה הכי יעילה עבור אישה בהיריון?
האם מותר לישון על הבטן, על הגב או שמא מומלץ לישון רק על הצד? 

הדבר הראשון שאנחנו צריכות לדאוג לו זה שיהיה לנו נח.
כאשר נח לנו השינה שלנו תהיה יותר טובה, יותר עמוקה, הגוף יוכל לחדש את כוחותיו ולהתמלא באנרגיה, הנפש תצליח להירגע, נצליח להיכנס לשינה עמוקה למשך יותר זמן, דבר שמאוד מועיל בפן הפיזי והנפשי.

אז איך בעצם יוצרים את הנוחות הנדרשת בשינה במהלך ההריון?
לפני הכל הבסיס הוא ההבנה שמה שהיה נח למישהי אחרת לא חייב להיות נח לך, וכנ"ל גם לגבי עצמנו, מה שהיה נח לי בשבועות הקודמים לא בהכרח שיהיה נח לי עכשיו, ולכן היצירתיות תופסת כאן חלק נכבד מאוד מיצירת הנוחות האישית עבורך.

גם לא בהיריון כל אחת מאיתנו ישנה בתנוחות שונות שאנו מוצאות אותן יותר מפנקות ועוטפות, תנוחות שמאפשרות לנו שינה טובה, רציפה ואיכותית, אך בהיריון ישנם שינויים מבניים שגורמים לנו לשנות את התנוחה שאנו רגילות אליה ופתאום נעשה הרבה פחות נוח, פתאום אנחנו מתעוררות הרבה יותר פעמים בלילה וצריכות לקום, להסתובב מצד לצד, לתמוך בגב, בצוואר, ברגליים, אז האם מותר לישון על הבטן בהיריון או רק על הגב, או בכלל רק על צד שמאל?
האם מותר לישון על הבטן בהריון?

נשים רבות מוצאות ששינה על הבטן במהלך ההיריון יותר נוחה להן, וכמו שהבנו ברגע שנח לך אז השינה תהייה טובה יותר ואיכותית יותר.
יחד עם זאת בשלב מסוים של ההיריון הצורך להתהפך ולישון יותר על הצד או על הגב הוא מובן וברור עקב גדילת הרחם, גדילת העובר והלחץ שהמזרון יוצר על הבטן.
נתון נוסף שקובע עד כמה יהיה נוח לישון על הבטן הוא רכות המזרון שלך, מזרון רך יותר יאפשר לבטן יותר נינוחות ועיטוף ממזרון קשה.

האם מותר לישון על הגב בהריון?
אז בעצם לא מדובר במצב של מותר או אסור.
השינה על הגב עם התקדמות ההיריון משתנה כמו השינה על הבטן, יש שבועות שיהיה מאוד נח ופרקטי לישון על הגב ויש שבועות שדווקא שינה על הגב תחמיר את כאבי הגב, תחושת הצרבת תעלה עוד יותר, והקושי בנשימה גם כן יפריע לשינה סדירה.
שכיבה על הגב לאחר שהרחם גדל בעיקר משבוע 20 להיריון ומגיע למצב שהוא יכול ללחוץ על כלי דם גדול שהוא הוריד הנבוב התחתון, מצב זה עלול לגרום להפחתה בהחזר הדם ללב, לא תמיד זה יקרה, לא תמיד הפחתת ההחזר תהיה משמעותית, ולא תמיד יהיו לכך תופעות לוואי.
במצב זה עלולה להתרחש ירידת לחץ דם אשר עלולה להתבטא אצל האישה במצב של חולשה סחרחורת  או תחושת עילפון.
המצב עלול להיות גם בזמן שינה אלא שאז האישה לא תהיה מודעת לתחושה.

אם כך האם צריך לישון רק על הצד בהריון?
ההמלצה לשכב על צד שמאל נובעת מכך שבמחצית השניה להריון הרחם נוטה ימינה ולוחץ על כלי הדם הגדול.
שכיבה על צד שמאל מדווחת כתחושה נוחה יותר אצל נשים ולכן ממליצים על צד זה.
יש נשים שנוח להן יותר לשכב על צד ימין ואין בכך פסול.
הרחם מקבל דם באופן שווה מכל צד שתישנו עליו.

תנוחות שינה מומלצות לנשים בהריון, ומה היתרונות של כל אחת
כמו שכבר הבנו אחד הדברים החשובים על מנת להשיג איכות שינה טובה הוא ליצור נוחות, אז איך ניתן ליצור נוחות בכל אחת מהתנוחות?

שינה על צד שמאל – תנוחת שינה על צד שמאל היא אחת התנוחות המומלצות לאישה בהיריון, תנוחה זו מסיטה את הרחם ומשחררת לחץ על כלי הדם הגדולים, ומאפשרת זרימת דם אופטימלית לאם ולעובר.

איך? שכבי על צד שמאל, לפני הכל נתבונן על המנח של הראש, רק הראש מונח על כרית השינה שלך ולא הכתף, על מנת למנוע כאבי צוואר, תני לכתף לשקוע בין הכרית למזרון.
את הרגל התחתונה תיישרי ושלחי אותה כמה שיותר לאחור, את הרגל העליונה הניחי על כרית הנקה או כרית אחרת שיש ברשותך, תני לגוף ליפול קדימה עד כמה שהבטן נותנת, הרכינה קדימה מאפשרת הרפיה מלאה של הגב.
ניתן גם להוסיף כרית קטנה מתחת לבטן על מנת למנוע מתיחות יתר שלה ותחושת כבדות מהמשקל של התינוק, התמיכה לבטן מעניקה הרפייה מלאה לשרירי הבטן.

שינה על הגב – בשלבים שונים של ההיריון שינה על הגב יותר יעילה ונוחה, במהלך החודשים המתקדמים של ההיריון מומלץ לישון יותר על הצד על מנת למנוע הפרעות בזרימת הדם, אך אם בכל זאת שכיבה על הגב נוחה לך יותר ומאפשרת לך לישון שינה טובה ואיכותית עשי זאת בדרך הבאה.

איך? מקמי את כרית ההנקה שלך על הכרית של הראש בשיפוע, סדרי שמיכה נוספת מגולגלת על מנת להניח אותה מתחת לברכיים, קחי לך כרית קטנה שתמוקם בצד הגב. 
כשאת שוכבת על הגב, דאגי להיות גבוהה, סדרי לך נוחות לראש ואם יש צורך להכניס כרית נוספת ברווח שנוצר בין כרית ההנקה למזרון עשי זאת. 
שימי שמיכה מגולגלת מתחת לברכיים, ומקמי כרית קטנה מתחת למותן ימין, ההרמה הקטנה של מותן ימין משחררת את הלחץ שהרחם הגדל יוצר על כלי הדם הגדולים ובכך משפרת את זרימת הדם.

שינה על הבטן – כמו שכבר הבנו בשלבים שונים של ההיריון יותר אפשרי לישון על הבטן, וברגע שהבטן כבר גדלה מדיי והמזרן קשה ובכל זאת רוצים לישון על הבטן מומלץ לנסות את התנוחה הבאה.

איך? באמצעות כרית הנקה וכרית שינה ליצור מעין חור לבטן באופן הבא:
הניחי את כרית ההנקה בשיפוע על כרית השינה, הצמידי את קצוות כרית ההנקה זו לזו, היכנסי למיטה מהצד הקדמי שלה בעמידת שש והתקרבי  לאט לאט עד שתתקרבי לכרית ההנקה,
כל מה שנותר כרגע זה לתת לבטן לשקוע לתוך החור שנוצר מכרית ההנקה, להניח את הידיים לצדדים או מעל הראש, ואת הראש להניח בכיף בראש הכרית, אפשר גם לדאוג לזה שבן הזוג ייכסה אותך שיהיה נעים עוד יותר.
בתנוחה הזו הבטן הגדולה נמצאת באוויר ועטופה עם כרית ההנקה, הקפידי לסובב את הראש פעם לצד ימין ופעם לצד שמאל.

עזרים לתנוחות שינה השונות:
יש סה"כ 4 פריטים שחיוניים ליצירת נוחות בשינה והם:
  • כרית הנקה
  • כרית קטנה 
  • שמיכה מגולגלת
  • כרית שינה
עם תמיכה נכונה של הגוף באמצעות כריות שונות רוב הנשים מצליחות לייצר לעצמן איכות שינה טובה יותר, הגוף נעשה יותר רפוי ונינוח והשינה טובה גם אם מתעוררים מספר פעמים להתפנות.
בניסוי וטעייה של שימוש בפריטים השונים בתנוחות שונות אני בטוחה שתצליחי למצוא את התנוחה שמאפשרת לך לחוות שינה טובה ואיכותית.


הכר את המומחה: מאחלת לך המשך היריון קל בריא ונינוח ושנת לילה עוטפת ותומכת
אפרת אדר - נטורופתית, מטפלת במגע, מדריכת הכנה ללידה ודולה באזור השרון
נייד: 050-3393134
לאתר של אפרת -  www.teva-nashi.com


תוכנת על ידי Vital - בניית אתרים