איך להרדים תינוק

איך להרדים תינוק? בתחילת הדרך מדובר בשאלה לא פשוטה בכלל. אנחנו שומעים לא מעט על "שיטות קסם" ומגלים שהמציאות מעט יותר מורכבת. לכן הכנו עבורכן 6 כללי זהב ל איך לעזור לתינוק להירדם.
איך להרדים תינוק

כך תעזרו לתינוק שלכם להירדם

מכירים את שיטות ה'קסם' להרדמת תינוקות? 
כתבות עם הכותרת "איך להרדים תינוק ב-30 שניות" די נפוצות במחוזותינו. כל מיני המצאות (לרוב סיניות) להרדמת תינוקות בדרך פלא, בואו נודה על האמת לרוב הן לא באמת עובדות. 
אז איך באמת מרדימים תינוק???

מגיל חמישה חודשים ניתן ללמד תינוק להירדם עצמאית אך עד אז הוא זקוק לרוב לעזרה שלנו. שלושת החודשים הראשונים נקראים הטרימסטר הרביעי, התינוק רק יצא מ-9 חודשים ברחם, שם נרדם בתנועה ובמקום חם ועוטף כך שלא באמת לגיטימי לצפות ממנו להירדם לבד עם עצמו במיטה קרה.

מבדילים בין יום ללילה
בחודש/ חודשיים הראשונים התינוק לא בהכרח מבדיל בין יום ללילה, זה נורמלי וטבעי.
כדי לעזור לו לווסת את השעון הביולוגי רצוי לחשוף אותו לשמש במהלך היום ולשקיעת השמש בשעות אחה"צ. כשהתינוק מתעורר בבוקר פתחו את החלונות בבית ותנו לשמש להיכנס, שיבין שעכשיו זה יום.

 

 

כל תינוק הוא כמובן שונה ואתם, ההורים שלו, מכירים אותו הכי טוב ויודעים מה עובד ומתאים עבורו. לכו עם השיטה שעובדת לכם ומתאימה לתינוק שלכם כדי להירדם.
אך שימו לב לכמה כללי בסיס שיכולים לעזור ולהקל על תהליך ההירדמות.
 

6 כללי זהב להרדמת התינוק


  1. עזבו את השעון ותסתכלו על התינוק שלכם - נכון שיש טבלאות, גרפים והמון מידע על כמה תינוק אמור לישון ומתי. אך זה לא משהו שאפשר לכפות אותו. למדו לזהות את סימני העייפות של התינוק שלכן ועבדו לפיהם.
    סימני עייפות נוטים להופיע כשפשוף עיניים, גירוד באוזניים, גבות אדומות והאטה ברמת הפעילות של התינוק. אם תשכיבו את התינוק לישון בטווח של חצי השעה מרגע הופעת הסימנים הללו ההרדמה תהיה קלה, נעימה ורגועה יותר.

  2. אל תשכיבו לישון תינוק רעב - אם תינוקכם יילך לישון רעב השינה תהיה קטועה, לא איכותית ותסתיים מהר כי התינוק לא יהיה רגוע. לפני שהתינוק נשכב לישון הקפידו לוודא שהוא שבע.

  3. שינה גוררת שינה - ככל שתינוקכם יישן טוב יותר במהלך היום כך שנת הלילה שלו תהיה איכותית יותר. סדר יום מאוד עוזר בכך, גם אתם וגם התינוק יודעים מה הולך לקרות בכל שלב. טקסי שינה טרום ההרדמות (בכל התנומות) מאוד עוזרים לכך ומקלים על התינוק להיכנס לשינה בביטחון ורוגע.

  4. משפך גירויים - מרגע שזיהיתם את סימני העייפות התחילו לצמצם גירויים בהדרגה בכדי להקל על התינוק להיכנס לשינה בשלווה. צמצמו צעצועים מול העיניים, כבו מסכים אם דולקים בבית ומשם לכו לחדר השינה לטקס שינה קצרצר.

  5. מענה תמידי ומיידי לבכי - אני, קודם כל כאמא, ורק לאחר מכן כיועצת שינה מאמינה שבכי זאת הדרך של התינוק להגיד לנו משהו ואסור לנו להתעלם ממנו. בכל שלב ובכל גיל אם יש בכי, גשו לתינוק, הרגיעו אותו ורק אז תמשיכו בהרדמה שלו.

  6. תהיו רגועים - קצת קלישאתי ואולי אפילו מעצבן אך זה באמת עובד. כשההורים רגועים התינוק רגוע. שדרו לו בטחון ורוגע וזה יקל עליו בתהליך ההירדמות. נסו להרדים אותו בדרכים שונות עד שתמצאו את הדרך בה אתם רגועים והוא נרדם שליו יותר.
בהמשך ל'כללים', השלבים להרדמת תינוק צריכים להיות מובנים ולהיכנס כחלק משגרת היום שלכם עם התינוק.
זה לא צריך להיות מאולץ ולא כל היום שלכם צריך להיות סביב השינה שלו אך כאשר אתם בבית עבדו לפי הזרימה.

תחילה זהו את סימני העייפות של התינוק, לאחר מכן התחילו בצמצום הגירויים מולו, לאחר מכן גשו לחדר השינה, טקס שינה קצר המכין את התינוק לשינה (למשל שיר ערש, פרידה מבובה אהובה וכד') ואז הרדימו את התינוק בכל דרך שעובדת לכם.

סביבת השינה האידאלית לתינוק
יש תיאוריות לכאן ולכאן, אני מאמינה שתינוק, בדיוק כמונו, צריך לקבל את התנאים המיטביים לשינה.
גם ביום צרו לתינוק אווירת שינה רגועה בדיוק כפי שאתם הייתם רוצים לישון.
החשיכו את החדר, אל דאגה, זה לא יגרום לתינוק לחשוב שהוא נכנס לשנת לילה.

דאגו לשקט יחסי, רעשים סבירים של בית הם ממש בסדר ואפילו רצויים, אך האווירה הכללית צריכה להיות נעימה. מיטת התינוק צריכה להיות נטולת גירויים כגון מוביילים או מוזיקה וכמובן כפי שאתם לא יכולים לישון כשחם או קר לכם מידי כך גם התינוק.
החדר בו התינוק ישן צריך להיות בטמפרטורה של 21-24 מעלות.

איך להרדים את התינוק?
כאמור, תינוק בשל להירדמות עצמאית רק מגיל 5 חודשים.
עד אז עזרו לו בכל אופן שהוא זקוק. אפשר להרדים על הידיים, מנשא, עגלה או כמובן אם הוא מאפשר במיטה כשאתם לידו ותמיד נותנים את המענה לבכי ולצרכיו.
ע"פ הנחיות משרד הבריאות הקפידו להשכיב לשינה תינוק עד גיל שנה על הגב.

נצלו את זמן השינה שלו
גם פה אני נופלת לקלישאה אבל סופר חשובה- כשהתינוק ישן דאגו לעצמכם, אוכל שינה וכל מה שלא מספיקים לעשות כשהוא ער.
לכל תינוק זמן שינה שונה וקשה בגילאים הקטנים להעריך מה יהיה אורך השינה לכן תמיד ברגע שהתינוק נרדם פנו את הזמן לעצמכם ועזבו את סידור הבית, הכביסה והכלים.
צברו כוחות, אנרגיות ושעות שינה אם מתאפשר להמשך היום.

להתעורר בכיף
כשהתינוק מתעורר גשו אליו והוציאו אותו מהמיטה עם איחול 'בוקר טוב', סגלו לכם טקס התעוררות קבוע, אחד להתעוררות הבוקר, פתיחת החלונות וברכה ליום החדש וטקס שונה להתעוררויות מתנומות היום.
תינוקות אוהבים חזרתיות וידעו לזהות את סדר הפעולות הקבוע להתעוררות שלהם.

מרגע שתינוק נולד השינה שלו מעסיקה את הוריו בחלק ניכר מהיום (ומהלילה), תינוק שיקבל הרגלי שינה טובים מההתחלה, יהיה קל יותר ללמד אותו לישון בהמשך ולהיכנס לשגרה ולסדר יום מובנה שיקל עליו וכמובן גם עליכם. הרגלי שינה כפי שפירטתי בכתבה ניתן לסגל מן היום הראשון אך זה אף פעם לא מאוחר מידי.
גם אם התינוק גדול יותר אפשר להתחיל ולהכניס אותו לשגרת שינה טובה ובריאה.  


הכר את המומחה: סיגל פולר, יועצת שינה לתינוקות וילדים ומלווה משפחות לאחר לידה
טלפון 054-5854054



תוכנת על ידי Vital - בניית אתרים