איך להציב גבולות נכונים לילדים

הורים רבים מבינים מדוע חשוב להציב גבול ואין ספק שבבית בו הגבולות ברורים האווירה נעימה, אך כיצד ניתן להציב לילד גבולות וחוקים ברורים?

איך להציב גבולות נכונים לילדים
הורים רבים מבינים מדוע חשוב להציב גבול ואין ספק שבבית בו הגבולות ברורים האווירה נעימה אך הרבה הורים מתלבטים ושואלים איך להציב את הגבול? האם הגבול הוא נכון עבור הילד שלי? 
כדי להיות בטוחים שהגבול מתאים לכם ההורים ולילדכם יש לבצע מספר שלבים:
 
1. שיחת הורים
השלב הראשון בהצבת גבול הוא קודם כל שיחה משותפת של שני ההורים.
רק לאחר שנולדים ילדים בני זוג מגלים עד כמה הם רואים את הדרך החינוכית בצורה אחרת.
שני ההורים צריכים לשבת יחד ולהגדיר מהי התפיסה החינוכית המשותפת. נשמע פשוט? לא בהכרח.
כל אחד מאיתנו ההורים מגיע עם רקע חינוכי אחר והשקפה חינוכית שונה. גדלנו בבתים שונים וחווינו דרכי חינוך שונות.
לשם הצלחת הצבת הגבול בבית חשוב לגבש מערכת של חוקים שתהיה מקובלת על שני ההורים. 
 
2. ציפיות הגיוניות
השלב הבא  הוא לוודא כי הגבול שבחרנו מתאים לילד שלנו מבחינה קוגניטיבית, האם הוא מבין את משמעות הגבול,
מבחינה מוטורית האם הוא יכול לבצע את המטלה בעצמו.
לדוגמה, לא ניתן לדרוש מילד בן שנה וחצי להתלבש לבד מכיוון שהוא 
לא יצליח לבצע זאת מבחינה מוטורית, אין לו עדיין את הכישורים הקוגנטיביים לכך ולכן חייבים להיות רגישים ליכולות של הילד כאשר אנו בוחרים גבול. 
 

 

 

3. מעט זה יותר
לאחר שגיבשתם מערכת של חוקים אותה תרצו בבית חשוב לערוך תעדוף ולבחור בשלושה או ארבעה חוקים חשובים ורק לאחר שהם יופנמו תוסיפו חוקים נוספים.
חשוב להימנע מחוקים רבים בבית מכיון שאתם תפספסו את ההנאה מתפקידכם
ההורי ותמלאו תפקיד של שוטר, מה שישיג תוצאה הפוכה ויעכיר את האווירה המשפחתית.
לכן כדאי לבחור מספר מצומצם של חוקים מהותיים.
 
4. עקביות עקביות ועוד עקביות
תארו לעצמכם שאתם משחקים במשחק שהחוקים שלו משתנים בכל רגע.
מהר מאוד תרגישו חוסר בטחון ואם המשחק מהנה כנראה שתנסו להלחם על מקומכם במשחק או שאפילו תנסו להמציא חוקים משלכם.
אלה חלק מהדרכים בהם בוחרים ילדינו ואנחנו לא ממש אוהבים את זה.
לכן חשוב שהגבול יהיה ברור גם לנו ההורים ושגם בזמן עימות עם הילד נמשיך להיות עקביים ולעמוד בו.
 
5. ידוע הילד
חשוב תמיד ליידע את הילד במידה ונקבע חוק חדש.
תמיד חייב להיות ערך או סיבה הגיונית מאחורי גבול שנבחר ויש להסביר זאת לילד.
כך הוא יבין שהוריו לא השתגעו פתאום והחליטו שמעכשיו צריך לסדר את הצעצועים אלא מאחורי חוק זה יש מסר וערך של סדר וניקיון.
כמובן שאם מדובר בילדים קטנים לא נוכל תמיד לספק הסבר הגיוני אך תגובה יחד עם משפט קצר האוסר התנהגות זו יעביר את המסר.
לדוגמא במידה והילד מכה אך הוא קטן מידי כדי להבין "הסבר הגיוני" מדוע אסור להרביץ ולנהוג באלימות,  אך חשוב שהוא יבין שאסור להרביץ.
לשם כך תגובה מהירה יחד עם המשפט הקצר "אסור להרביץ". 
 
6. אכיפה
האם אני אצליח לאכוף את הגבול שבחרתי? במידה והתשובה לשאלה הזו היא לא, בחרו גבול אחר.
הצבת גבולות תלויה ברמת העקביות וההתמדה שלכם הן בדרישה והן באכיפה ואם אתם רק תצהירו על הגבול מבלי שתאכפו אותו הילד יבין מהר מאוד שהוריו אלופים בלדבר וכי אין שום כוונה אמיתית בדבריהם.
למשל הורה שאומר לילד שבסוף כל יום עליו לסדר ולהחזיר את הצעצועים למקום. זוהי דוגמא לחוק בבית.
במידה והילד יודע לסדר בעצמו זוהי דרישה הוגנת והגיונית אך עליו לשאול את עצמו מה עליו לעשות במידה והוא לא אוסף.
אם בכל פעם השעה תהיה מאוחרת וההורה יסדר את כל הצעצועים במקומו כי הוא יחשוב לעצמו שזה בודאי יהיה מהר יותר או מסודר יותר אז לגבול שהצהרתי אין כל משמעות.
 
לסיום, גבול צריך להיות גמיש וקשוב לצרכי הילד והמשפחה. חשוב שמידי פעם תעצרו לרגע ותבחנו את הגבול- האם הוא עדיין רלוונטי? עדיין מעשי? זיכרו כי הגבול, כמו הילד, צריך לצמוח ולהתפתח.
 
ייתכן ויעניין אותך עוד:

הכר את המומחה:  תמר כהן לביא-מנתחת התנהגות ומדריכת הורים.
לעמוד הפייסבוק של תמר: https://www.facebook.com/kessemshelhorim


תוכנת על ידי Vital - בניית אתרים