בריאות

ספורט בהריון - מותר?

האם מומלץ להתאמן ולבצע פעילות גופנית בהריון? התשובה לכך לא תמיד ברורה. ישנן נשים שפעילות גופנית היא חלק משיגרת חייהן וישנן  נשים שלא התאמנו לפני ההריון אך מעוניינות להתחיל לעשות ספורט בתקופה זו של ההריון. פעילות גופנית בהריון ניתן לבצע גם אם מעולם לא התאמנת אך חשוב להתייעץ ולבנות תוכנית אימונים הנכונה לך ספציפית. איזו פעילות גופנית מומלצת ואיזו פחות, על מה כדאי לתת דגש וממה להיזהר.

ספורט בהריון - מותר?

ספורט בזמן ההיריון - כן או לא?


האם מותר לבצע פעילות גופנית בהריון? שאלה שיש לה בדרך כלל שתי תשובות: או "מה פתאום! בהריון צריך לשמור על הגוף, לא להעמיס עליו ולתת להריון לעבור ברוגע".
ולחילופין- " בטח שלהתאמן בזמן הריון, כדי שהשרירים לא יהיו חלודים ואוכל לחזור לגזרה לאחר הלידה מהר יותר".

 

למה כן כדאי לעשות ספורט בזמן ההריון?
אז בואו נדבר על שני הצדדים: ראשית, מהות הכושר בהריון היא לא רק חזרה לגזרה לאחר הלידה.
פעילות גופנית בהריון חשובה עבור העובר והאם גם יחד. מדוע? משום שבמהלך ההיריון האשה חווה שינויים
פיזיולוגיים ופעילות גופנית מסייעת לגוף להתמודד עם ה "זעזועים" הנגרמים משינויים אלה.
לדוגמא: בפעילות גופנית ישנה עבודה ממוקדת על שרירים פנימיים (סרעפת ורצפת אגן) שרירי שלד ושרירי
היציבה המסייעים לשמירה וחיזוק הגוף דבר המסייע ללידה קלה יותר.


אשה שהתאמנה לפני ההריון
נוסף לכך, אם האשה התאמנה טרם תקופת ההריון, הגוף חזק ויכול להמשיך בפעילות גופנית
כשם שעשתה קודם לכן אך עם התאמה לתקופה מיוחדת זו.

העצימות תהיה נמוכה יותר, השימוש במשקלים יהיה שונה ואף התרגילים המבוצעים במהלך הפעילות הגופנית בהריון יהיו מותאמים. זה נכון שאשה שהתאמנה בזמן הריונה, תוכל להוריד מהר
יותר את משקל ההריון שהתווסף במהלך 9 החודשים, משום שהגוף היה בפעילות מתמדת לכל אורך הדרך והוא אינו חוטף "זבנג"
לאחר הלידה בנסיון להשיל ממשקלו. אך החשיבות של פעילות גופנית בהריון היא בראש ובראשונה הבריאות, חיזוק הגוף
והצלחתו בנשיאת המשקל החדש שלו הכולל את העובר, מי השפיר והשליה. נוסף לכך, היציבה בזמן ההריון משתנה ומרכז
הכובד נוטה קדימה בשל גדילת הבטן וישנה חשיבות מכרעת לשמירה על יציבה נכונה על מנת לא
לפגוע בגוף בהמשך החיים, דבר שעלול לקרות אם לא ניתן עליו את הדעת במהלך ההריון.

 

 

חשש מפעילות גופנית בזמן ההריון
כעת בואו נדבר על הצד האחר: החשש מפעילות גופנית במהלך ההריון. כמובן שתקופת ההריון צריכה לעבור ברוגע עם כמה שפחות עומס.
אך העומס במהלך ההריון אינו מתבטא רק בעומס המושפע מהמשקל אלא גם בעומס רגשי.
התרגשות מהלא נודע, לחצים, פחדים- כל אלו משפיעים על מהלכו התקין של ההריון ופעילות גופנית מסייעת בהקלת עומס זה.
בזמן הפעילות הגופנית משתחררים אנדורפינים שמעלים את מצב הרוח ומסייעים לתחושה טובה ונעימה.
ולכן, באופן ישיר, הפעילות הגופנית עוזרת לאשה בהריון לצלוח את התקופה הזו ברוגע, בנעימות, בתחושות חיוביות ומשמחות.
העומס הנובע מהמשקל העולה, יורד בשל הפעילות הגופנית המסייעת לגוף להתמודד איתו בקלות יתרה והעומס הרגשי מתפוגג בשל שחרור ההורמונים במהלך הפעילות.

 

על מה חשוב לשים לב בפעילות גופנית בהריון?
פעילות גופנית בהריון צריכה להיות מודרכת על ידי מאמן או מאמנת כושר אשר הוסמכו לעסוק בפעילות זו.
בבואכן לבחור פעילות או מאמן/ת כושר בידקו כי מי שמעביר את הפעילות מוסמך בתחום ההריון והלידה.
מדוע? משום שאם אין לו/ה הסמכה אתן עלולות לבצע פעילות שאינה מותאמת לכן,
לפי טרימסטר, מצב בריאותי או היסטוריית פעילות.

 

אז כן, מומלץ לעשות ספורט בהריון
תקופת ההריון הוא זמן מצויין לבצע פעילות גופנית, בין אם התאמנת בעבר או לא, על מנת לשמר ולחזק את רמת הכושר שלך.
הפעילות הגופנית בתקופה זו מסייעת בהפחתת תופעות לוואי, משפרת את זרימת הדם והחמצן לעובר,
דואגת ליציבה נכונה, משחררת לחצים מיותרים ומכינה אותך לקראת הלידה הצפוייה.
בכל טרימסטר יש מיקוד שונה ולכן איש מקצוע בתחום יוכל לבנות לך תוכנית מקצועית ואישית המותאמת להריון שלך.
שמרי עלייך ועל עוברך בתקופה מרגשת זו באמצעות פעילות גופנית מותאמת לך אישית.

 

ייתכן ויעניין אותך עוד:


הכר את המומחה: אלינור למפל מאמנת כושר אישית מוסמכת B.ed בחינוך גופני, מומחית לנשים בהריון ולאחר לידה.
לאתר של אלינור : http://elinorlampel.co.il

 


תוכנת על ידי Vital - בניית אתרים